Author

Friday, November 6, 2009

Nikmat makan nasi..

Makan nasi? yeah..makan nasi kat Mesir merupakan salah satu nikmat makan pelajar M'sia..
Cuti satu hari iaitu hari jumaat digunakan sebaik untuk berjalan2 mencari makan di sekitar bandar Alex..tak cari pon, ikut orang yang tau tempatnye je..tmptnye agak jauh dari asrama mara dan nama kedai tersebut ialah HADAROL MOUT di Mandara, Alex. Kalau nak pegi situ kene naik trenko/ van angkut org dan kene bayar 1.25LE.

Kat situ ade macam2 jenis nasi; briyani,kabsah, turki, mandi dan lain2. Mandi? Ntah la..dh nme die cmtu..huhu. Habis duit sekitar 11 genih atau convertkan dlm M'sia sekitar rm7..

mmg satu kepuasan dpt makan nasi kt Mesir lagi2 nasi briyani dgn rubu' firakh/suku ayam..teringat plk masakn M'sia..huhu

Monday, November 2, 2009

Hmm...

Tahun ni sistem pendidikan Alex berubah. Belajar subjeck ikut block n ikut modul. Habis je modul akan ade test. Modul pertama belajar biostatistic, medical ethics, study skills, medical history dan E-learning. Memule study boleh kte relax skit sebab x mule lagi subjek core mcm anat, phisio, biochem etc...masih kurang terasa macam 'ak nie akan jadi doktor ke'?..Hmm...

Bebaru nie baru habis test utk modul prtama dan baru mule modul kedua. Kali nie baru mule belajar subjek core; Phisio, biochem...Barulah terasa betapa banyak yang ak perlu belajar dalam medic ni dan terasa sedikit kepayahannya...Harap ak bleh deal dgnye~...

bebaru nie baru msk musim sejuk. Fuh.. Pengalaman merase musim sejuk kali pertama walaupun x de salji... nak x nk kene pakai sweater g klas...

ntah mende pe ntah ak tulis..ngarut je...haha
ok, salam...

Monday, October 26, 2009

lifestyle...

sekarang nak citer psl sekitar kehidupan di Mesir...
  1. kebanyakan daripada orang Mesir sangat peramah, jumpa org M'sia je tegur. Cth:sobahal khir, salam, dll
  2. Nek teksi mesti deal harga dulu sebelum naik kalau nak harga murah, kekadang smpai kene gaduh dulu sebab klu x nnti kene bayar cekik darah..huhu
  3. makanan ruji kt cni roti atau nama lainnya I'sy..jumpe nasi jarang sekali, klu ade pun mahal..
  4. klu dtg masjid, kene simpan selipar kt dalam masjid klu nak selipar selamat..hampir sume org mesir simpan selipar kt dlm masjid...
  5. ok,..psl kereta pulak, biasenye boleh kate hampir semua kereta kt mesir ade calar kecuali yg baru..,antara sebabnya..care diorng parking..keadaan mcm nie mmg biase kt Mesir..huhu
  6. Kekadang klu bernasib baik, ade bau hancing kt tepi jalan kws bandar...mksdnye??
  7. Lagi satu kt sini ade banyak kedai2 tepi jalan yang jual a'sir aka jus..harga berpatutan, fresh n sedap giler!! Antara yang paling popular air tebu...atau bhs ammiahnye 'asob'...

Biase la ragam manusia..ade baik ade jahat. Tp disebalik ape yang diceritakan sebentar td, aku tetap bersyukur berada di Mesir kerana Mesir bumi Anbia', dan bumi seribu menara iaitu masjid bersepah kt mne2 je...huhu..best2.
Kesimpulannye saye x menyesal dpt belajar kt Mesir...heh~

Thursday, October 8, 2009

Bye M'sia..Selamat dtg Mesir..

Sudah terlalu lama blog nie sunyi sepi, sekarang saya mahu meng'update'kn blog nie mengenai diriku di Mesir. Sebelum itu saya rasa masih belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat hari raya kepada insan yang mengenali diri ini, maaf zahir batin. Saya juga sangat menghargai rakan2 saya yang sanggup datang menjenguk kami semasa di airport pada 30/9 yg lps, moga persahabatan kita kekal dengan redaNya.

5 hari pertama di Mesir

bertolak dr KLIA pada oleh pukul 11.45 mlm dan alhamdulillah sampai di Kaherah lbh kurang pukul 12 wktu M'sia. Setibanya kami di sana, kami di sambut oleh senior dan kami dibawa ke asrama melayu (ARMA) atau nama lainnya Dewan Melayu Abbasiah Kaherah (DMAK). Kami dibawa sekitar Kaherah dan tempat2 lain...
di depan piramid Giza..di depan spinx..
di depan masjid sultan Hassan..

di depan makam imam syafie
di depan ARMA
kubu salahuddin ayubi
Di Alexandria

Setelah selesai orientasi di Kaherah, kami bertolak ke Alexandria yg prjalanannya kire2 3-4 jam. Alexandria merupakan antara bandar yang termaju di Mesir dan saya sangat mensyukurinya kerana diberi peluang untuk ke Alexandria..Kami juga dibawa di sekitar Alex, antaranya...



di depan perpustakaan alex

tu je la kot...sje buat ayat skema skit..hehe..;)

episodic memory

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...