Author

Monday, October 26, 2009

lifestyle...

sekarang nak citer psl sekitar kehidupan di Mesir...
  1. kebanyakan daripada orang Mesir sangat peramah, jumpa org M'sia je tegur. Cth:sobahal khir, salam, dll
  2. Nek teksi mesti deal harga dulu sebelum naik kalau nak harga murah, kekadang smpai kene gaduh dulu sebab klu x nnti kene bayar cekik darah..huhu
  3. makanan ruji kt cni roti atau nama lainnya I'sy..jumpe nasi jarang sekali, klu ade pun mahal..
  4. klu dtg masjid, kene simpan selipar kt dalam masjid klu nak selipar selamat..hampir sume org mesir simpan selipar kt dlm masjid...
  5. ok,..psl kereta pulak, biasenye boleh kate hampir semua kereta kt mesir ade calar kecuali yg baru..,antara sebabnya..care diorng parking..keadaan mcm nie mmg biase kt Mesir..huhu
  6. Kekadang klu bernasib baik, ade bau hancing kt tepi jalan kws bandar...mksdnye??
  7. Lagi satu kt sini ade banyak kedai2 tepi jalan yang jual a'sir aka jus..harga berpatutan, fresh n sedap giler!! Antara yang paling popular air tebu...atau bhs ammiahnye 'asob'...

Biase la ragam manusia..ade baik ade jahat. Tp disebalik ape yang diceritakan sebentar td, aku tetap bersyukur berada di Mesir kerana Mesir bumi Anbia', dan bumi seribu menara iaitu masjid bersepah kt mne2 je...huhu..best2.
Kesimpulannye saye x menyesal dpt belajar kt Mesir...heh~

Thursday, October 8, 2009

Bye M'sia..Selamat dtg Mesir..

Sudah terlalu lama blog nie sunyi sepi, sekarang saya mahu meng'update'kn blog nie mengenai diriku di Mesir. Sebelum itu saya rasa masih belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat hari raya kepada insan yang mengenali diri ini, maaf zahir batin. Saya juga sangat menghargai rakan2 saya yang sanggup datang menjenguk kami semasa di airport pada 30/9 yg lps, moga persahabatan kita kekal dengan redaNya.

5 hari pertama di Mesir

bertolak dr KLIA pada oleh pukul 11.45 mlm dan alhamdulillah sampai di Kaherah lbh kurang pukul 12 wktu M'sia. Setibanya kami di sana, kami di sambut oleh senior dan kami dibawa ke asrama melayu (ARMA) atau nama lainnya Dewan Melayu Abbasiah Kaherah (DMAK). Kami dibawa sekitar Kaherah dan tempat2 lain...
di depan piramid Giza..di depan spinx..
di depan masjid sultan Hassan..

di depan makam imam syafie
di depan ARMA
kubu salahuddin ayubi
Di Alexandria

Setelah selesai orientasi di Kaherah, kami bertolak ke Alexandria yg prjalanannya kire2 3-4 jam. Alexandria merupakan antara bandar yang termaju di Mesir dan saya sangat mensyukurinya kerana diberi peluang untuk ke Alexandria..Kami juga dibawa di sekitar Alex, antaranya...



di depan perpustakaan alex

tu je la kot...sje buat ayat skema skit..hehe..;)

Tuesday, August 4, 2009

Ujian Allah yg seberape pdku..

fuhh..pejam celik pejam celik rupenye2 lg sbln lg ak nk abis kiba nie...n insyaAllah akn g mesir...
seram sejuk pulak dibuatnye..erm..melalut plk...

ujian Allah semasa ak nk balik rumah..
sje nk citer pengalaman n ujian yg Allah bg kt ak, k kisah pertama, ketika ak nk balik ke rumah utk settlekn hal MARA...dgn happlynye ak mintk ustz utk blk pd wktu pg khamis, n pg tu gk ak blk, dr cherating tu ak kene tggu bas yg diberi nama SIHAT utk pegi ke stesen bas Kuantan, ak tggula kt pondok yg nmpk mcm pondok tggu bas yg berdekatan, dlm stgh jam ak tggu, bas tu pun dtg, ape lg ak buat la isyarat suruh bas tu berhenti, dgn selambenye bas tu meneruskan prjlnn dgn 'dek,nye' n berhenti kt stesen sterusnye kire 50m dr tmpt ak, ak pe lg, speed dgn sesungguhnye ke situ, kire2 25m lg nk smpai, bas tu gerak...wa..ten bbision gler mne x nye ak kene tggu sejam lg utk bas yg lain..jd dgn sabarnye ak pun tggu lg...utk x mngulangi kesilapn yg lalu, ak tnye pd mkcik tempatn tentang bas...mak cik tu suh ak tggu kt stesen strusnye sbb mmg bas tu slalu berhenti kt ctu..

dgn tension+letih+sabarnye ak tggu lg utk bas strusnye...beberape minit kemudian ade plk teksi dtg n drivernye keluar, die kte nak rehat kejap sbb die anta spe ntah sjk kol 3 pg td.. pstu tetibe pkcik teksi tu offer nk anta ak ke Kuantan dgn bayaran rm10. Memule pk bapak mahal bayaran, tp bile dipujuk oleh pkcik tu die kte kire murah sbb smpai kuantan kene nek teksi lg utk ke stesen bas dgn rm10. Ak pun naikla...Alhamdulillah dpt gk org yg bek hati bg rm10 je utk ke kuantan. Dlm perjlnn ade plk roadblock, ak ingtkn bleh lps cmtu je..rupenye teksi tu kene tahan n die x bayar lg utk pe ntah..tggu lg dlm 10 min, kemudian gerak hgga smpai stesen bas...fuh..Alhamdulillah, lega dpt gk smpai Kuantan stelah hampir sejam dlm teksi yg x be'aircond'...

pstu beli plk tiket bas secare mubasyar atau direct ke Shah Alam. pegi cc jap sementara nk tggu bas tiket ak, dlm dekat nk pukul 1.30 ak pun solat.. beli roti sbb maleh nk lunch, pstu tggu smpai kol 2 ptg...dlm dkt pukul 2 ak nmpk bas yg sme sperti dlm tiket gerak.., ak dgn cuaknye kejar bas tu dgn spenuh hati ak n tahan bas tu sbb ak x nk mengulangi kesilapn yg lme iaitu trlps bas, dhla harga tiket mahal.. lps ak tahan bas tu pun pelik n dgn muke tensionnye kte adik nk g mne ?? ak kte la nk g Shah Alam, pstu driver tu kte bas ni pegi K.Terengganu la...dgn malunye ak cover2 dgn duk kt kedai mkn yg berdktn sbb ade org lain pndng time tu...

tggu2 punye tggu ade lg bas sme mcm ak tp bkn tempat ak..arh...tension asl lmbt sgt bas nie?? dlm 2.30 tu brla bas ak dtg n anta smpai ke Shah Alam...Alhamdulillah smpai gk Shah Alam..!!

PENGAJARAN YANG AK DAPAT DARI CERITA YANG MELALUT TADI...
  1. tanye penduduk tempatan betul ke tempat yg kite tggu tu mmg stesen bas.
  2. pastikan same ade bas yg kite naik tu mmg btul2 bas kite atau x
  3. sabar dengan ujian Allah...

Monday, June 29, 2009

brcuti? no la...

ade lg biah solehah skit2 kt cni...mne ak??

jakun pgg belangkas...usaid pki baju pe tu??

sje nk tunjuk ade aircond...keh3


ni ruang tamu...ade tmpt make up lg..hehe
ni suasana wktu siang drpd balkoni...

antra prgrm yg ade..choral speaking, 3 bhs..
knl x spe yg pki sweater tu??sweater pe yg die pki?


smpt lg buat istana pasir..bentuk bintang tu...

nie la yg kitorng buat time free2...(jeolous..?hehe)


pemandangn wktu mlm kt cni...swimming pool!!!?



sje nk tunjuk tmpt yg ak blaja nie..hehe, mungkin nie nikmat smentara sblm pegi mesir..papepun doakn ak dpt blaja elok2...harap2 ak x terlalai la dgn nikmat2 nie shgga ak anggap nie satu percutian...study la wei!!!


adios...cau..erh2...lupe, assalamualaikum...........,,,selamat tggl....

episodic memory

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...